Menu
Impreuna prin lume

Pestera Postojna si Castelul Predjama – Slovenia

Am plecat intr-o vacanta de o luna prin Europa in luna august a acestui an. Nu am avut o destinatie clara in minte si nici nu stiam ce traseu vom urma, dar cumva, fiecare dintre noi isi dorea cate ceva. Printre dorintele mele si ale lui Alex era si Slovenia la care visam inca de anul trecut.

In topul locurilor pe care ne-am dorit sa le vedem in aceasta frumoasa tara se aflau Pestera Postojna si Castelul Predjama pe care evident ca le-am pus primele pe lista. Si ce bine am facut pentru ca mai apoi nazdravanul mic s-a accidentat destul de rau si vreo 2-3 zile am stat in Slovenia fara sa facem mai nimic, retrasi in Campingul Sobec. Am povestit mai multe despre patania lui Calin, aici.

Pestera Postojna

Aceasta pestera pe mine personal m-a lasat fara suflare. Descoperita undeva in anul 1819, Postojna este printre cele mai mari pesteri carstice din Europa si probabil ca este si cel mai vizitat obiectiv turistic al Sloveniei. Raul Pivka este cel care a sculptat aceasta minunatie de-a lungul a milioane de ani.

Este un loc fascinant indiferent de varsta pe care o ai. Noi am admirat cu gura cascata acest monument natural, stalactitele, stalagmitele, Sala de Bal, Podul Rus si Marele Diamant.

Nazdravanii in schimb au admirat trenuletul care ne-a purtat prin pestera pe o distanta de aproximativ 4 km, povestea Salamandrei denumita si Proteus, Olm sau Bebelusul Dragon, au mai admirat si liliecii care zburau uneori pe deasupra noastra, dar si aspectul general al acestui loc, unic din punctul meu de vedere.

Accesul catre trenulet

Cei mai dornici stau in fata

Asadar fiecare dintre noi a gasit ceva fascinant de povestit mai tarziu in viata si toti patru am profitat de cele 10 grade din interior, pe cand afara erau aproximativ 38.

Biletele ne-au costat 150 de euro (2 adulti si 2 copii), dar am combinat Pestera cu Vivarium-ul si cu Castelul Predjama. Mai multe despre preturi si alte informatii utile despre pestera gasiti si la ei pe site: https://www.postojnska-jama.eu/en/ .

Pestera Postojna are aproximativ 24 de km de galerii din care se viziteaza doar 5 km, respectiv mai bine de 3,5 km cu trenuletul turistic si aproximativ 1, 5 km pe jos. Turul dureaza cam 2 ore si grupurile de oameni care pasesc pragul pesterii sunt cumva impartite inca din momentul achizitionarii biletelor in functie de limba in care-si doresc prezentarea.

Fiecare grup (engleza, italiana, germana, slovena, etc) are un ghid care il insoteste pe toata durata turului, ghid care explica in anumite puncte cheie din pestera lucruri interesante despre formarea si pastrarea ei. Accesul se face doar la anumite ore si din cate am vazut noi, parca era undeva la 15 minute distanta.

Constructia caii ferate din pestera a inceput undeva in anul 1872. La inceput trenurile erau impinse de ghizi, iar mai tarziu s-a introdus locomotiva pe gaz pentru accesul in interior. Ulterior, in 1945, a fost inlocuita si aceasta din urma cu una electrica.

Podul Rus a fost construit in timpul Primului Razboi Mondial pentru ca rusii sa poata trece peste o mare prapastie din pestera.

Salamandra Proteus sau Bebelusul Dragon este singurul vertebrat subteran European, ce poate supravietui pana la 8 ani fara nici un aliment. El este orb si traieste in intuneric si tocmai de aceea ne-a fost greu sa ii facem poze asa cum ne-au cerut nazdravanii, care evident ca au fost fascinati de povestea lui.

O foarte mica parte a pesterii este transformata intr-un Vivariu unde am descoperit o multime de lucruri interesante despre alte specii de animale care traiesc in pestera la fel ca Micul Dragon, de la creveti la miriapode si la multe alte vietati minuscule.

Despre Briliant nu sunt foarte multe de spus, ci mai degraba e doar de privit cat de frumos s-a format acest simbol al Pesterii Postojna.

Pestera Postojna este singura pestera din lume care gazduieste un oficiu postal subteran. El se afla in interiorul magazinului cu suveniruri de la sfarsitul traseului pe jos al pesterii, exact langa Sala Concertelor. Magazinul de suveniruri nu prea are cum sa fie evitat fiind amplasat strategic, asadar nu am scapat nici noi si am plecat de acolo cu cate o salamandra micuta de plus pentru nazdravani.

Castelul Predjama

De la Pestera Postojna la Castelul Predjama am ajuns cu un autobuz care facea curse intre cele doua obiective turistice. Distanta este de 9-10 km si pentru noi fiind cu autorulota a fost mult mai bine sa apelam la serviciul autobuzului turistic care ne-a costat 1 euro de persoana dus-intors, mai ales ca la castel este dificil cu parcarea.

Ajunsi acolo ne-a intampinat castelul maret ascuns parca in pestera, desi falnic in toata splendoarea lui. Este vechi de mai bine de 800 de ani si desi nu mai este neaparat ca un castel adevarat in interior, mai are totusi cateva incaperi unde poti gasi putina mobila sau obiecte ce reproduc ceva ce-a fost candva acolo.

Povestea din spatele zidurilor este de fapt cea care conteaza si care are impact atunci cand vizitezi Castelul Predjama si ea ne-a fascinat si pe noi.

Povestea lui Erasmus Von Lueg, care era un fel de Robin Hood al Sloveniei si felul in care a fost tradat si omorat i-a fascinat chiar si pe cei doi nazdravani. El s-a refugiat in castel undeva in anul 1480 dupa ce a ucis un conte intr-un duel. Mai apoi, imparatul Frederic al III-lea a ordonat un asediu la castelul lui Erasmus, dar el a scapat cu ajutorul unor tunele secrete.

Si totusi a scapat doar pentru o perioada, caci in cele din urma Erasmus a fost tradat de un servitor si a fost omorat de o ghiulea de tun, fix in timp ce statea pe “tron”  intr-o anexa a castelului situata pe o terasa. Cam ciudat mod sa mori.

Asadar, Castelul Predjama nu ne-a oferit doar o minune de priveliste si ceva ce noi nu am mai vazut pana acum, ci si o poveste interesanta despre Robin Hood al Sloveniei.

Pe langa lacurile si canioanele cu apa albastra, aceste doua obiective turistice ale Sloveniei sunt poate cele mai cunoscute si sunt musai de vizitat de catre cei ce ajung prin zona.